شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست؟

شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست؟

بیشتر دغدغه‌ی صاحبان کسب و کار اینترنتی و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به سرعت و امنیت سایت خود بسیار اهمیت می‌دهند. بسیاری از این مسائل توسط سرور سایت شما حل می‌شود اما باید فاصله شما با سرور شما کم باشد تا از نهایت سرعت استفاده کنید. بیشتر سرورهای خارجی خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند اما بحث فاصله بر روی سرعت سایت شما تاثیر می‌گذارد و این مشکل با cdn یا شبکه تحویل محتوا حل می‌شود که در این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

بیشتر دغدغه‌ی صاحبان کسب و کار اینترنتی و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به سرعت و امنیت سایت خود بسیار اهمیت می‌دهند. بسیاری از این مسائل توسط سرور سایت شما حل می‌شود اما باید فاصله شما با سرور شما کم باشد تا از نهایت سرعت استفاده کنید. بیشتر سرورهای خارجی خدمات بسیار خوبی را ارائه می‌دهند اما بحث فاصله بر روی سرعت سایت شما تاثیر می‌گذارد و این مشکل با cdn یا شبکه تحویل محتوا حل می‌شود که در این مقاله به بررسی کامل آن می‌پردازیم.

امروزه کاربران فضای وب دیگر صبر و حوصله سابق را ندارند و به همین دلیل اگر سرعت سایتی پایین باشد، خیلی زود از آن زده می‌شود و آن را رها می‌کنند. حال با توجه به عجله بالای کاربران برای دسترسی به محتوا، مدیران سایت‌ها باید از چه ابزارهایی استفاده کنند تا بتوانند سرعت سایت خود را بالا نگه دارند؟ این‌جاست که اهمیت CDN یا شبکه تحویل محتوا مشخص می‌شود. در این مقاله تصمیم داریم اهمیت CDN، روش کار و تأثیر آن را به صورت کامل بیان کنیم و همچنین به بررسی این موضوع بپردازیم که دلیل استفاده وبمستران و متخصصان از CDN چیست؟ بنابراین اگر شما هم مثل ما به دنبال حفظ کاربران فعلی سایت خود و جذب کاربران جدید هستید، بیایید تا پایان این مقاله با هم همراه شویم.

Content Delivery Network یا CDN چیست؟

CDN در واقع مخفف عبارت «Content Delivery Network» به معنای شبکه تحویل محتوا است. حال اگر بخواهیم تعریف روان و خوبی از شبکه تحویل محتوا ارائه دهیم باید سه کلمه «شبکه»، «تحویل» و «محتوا» را توضیح دهیم تا در نهایت به یک جمع‌بندی کامل و درجه یک از شبکه تحویل محتوا برسیم.

  1. شبکه: مقصود از شبکه، مجموعه‌ای از سرورهای مختلف است که در نقاط مختلف جهان (به لحاظ جغرافیایی) پراکنده شده‌اند. این سرورها با هدف ارائه و تحویل سریع محتوای اینترنتی با یکدیگر همکاری دارند.
  2. تحویل: منظور از تحویل، این است که وقتی یک کاربر از یک نقطه خاص از دنیا وارد سایت شما می‌شود، شبکه تحویل محتوا وظیفه دارد که محتوای مورد نظر کاربر را از سریع‌ترین سرور ممکن به او تحول (ارائه) دهد. با این کار محتوا با سرعت خیلی بیشتری به دست کاربر می‌رسد.
  3. محتوا: مقصود از محتوا در واقع تمامی مطالب و برنامه‌هایی است که در سایت شما وجود دارد. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، محتوا همان سایتی است که کاربر از یک نقطه مشخص از جهان وارد آن می‌‎شود.

بنابراین شبکه تحویل محتوا، مجموعه‌ای از سرورها است که در نقاط مختلف جهان پراکنده (توزیع) شده‌اند. این سرورها محتوای سایت را در خود ذخیره می‌کنند و وقتی یک کاربر وارد سایت می‌شود، نزدیک‌ترین سرور به کاربر، محتوای مورد نظر کاربر را به او نمایش می‌دهد. اگر نگاهی دقیق به تعریف CDN بیندازید، مفهوم «نزدیک بودن» یا «فاصله» در آن خیلی پررنگ است. در ادامه این مقاله قصد داریم دلیل اهمیت این مفاهیم را بیان کنیم.

وظیفه CDN چیست؟

فرض کنید که در خیابان «الف» هستید و یک پیتزا فروشی در خیابان «ج» قرار دارد. شما با پیتزا فروشی «ج» تماس می‌گیرید و یک پیتزا سفارش می‌دهید. زمان آماده شدن و تحویل این پیتزا به شما، یک ساعت است. جالب است بدانید که این پیتزا فروشی معروف است و یک شعبه در خیابان «ب» دارد. اتفاقاً این شعبه به منزل شما خیلی نزدیک است. بنابراین پیتزا فروشی «ج» با شعبه «ب» تماس می‌گیرد و از آن‌ها می‎‌خواهد که پیتزای مورد نظر را به شما تحویل دهند تا در زمان و هزینه سوخت صرفه‌جویی شود. وقتی پیتزا در زمان کمتر و با کیفیت بالا به دست مشتری برسد، حتماً مشتری دائمی آن پیتزافروشی می‌شود.

شبکه تحویل محتوا یا CDN هم همین ویژگی را دارد. فرض کنید سرور سایت شما در آلمان است. یک کاربر از ایران می‌خواهد وارد سایت شما شود. بنابراین محتوای سایت باید از آلمان به دست او برسد. وقتی سایت شما از CDN استفاده کند، محتوای سایت از نزدیک‌ترین سرور (مثلاً سرور ترکیه) به او نمایش داده می‌‎شود. این کار باعث می‌شود که سرعت تحویل محتوا به کاربر به شکل قابل توجهی افزایش یابد و کاربر به خاطر سرعت پایین، از سایت شما زده یا ناراحت نشود.

cdn چیست
cdn بین کاربران و اینترنت قرار می‌گیرد و باعث افزایش سرعت و امنیت وب‌سایت شما می‌شود.

روش کار CDN به چه شکل است؟

فرض کنید که قصد دارید یک سایت راه اندازی کنید. برای راه اندازی سایت، نیاز به یک هاست دارید که این هاست نیاز به یک سرور دارد. وقتی کاربر می‌خواهد وارد سایت شما شود، درخواست کاربر از کشور مبدأ (مثلاً ایران) برای سرور (مثلاً در آلمان) ارسال می‌شود. این درخواست باید مسیر بین ایران تا آلمان را طی کند تا اطلاعات به کاربر نمایش داده شود. حال اگر هاست روی شبکه تحویل محتوا یا CDN راه اندازی شود، اتفاق دیگری می‌افتد.

شرکتی که CDN ارائه می‌‎دهد، در سراسر جهان سرور دارد. این شرکت محتوای سایت شما را در تمامی سرورها کپی می‌کند و این سرورها را در اختیار کاربران سایت شما قرار می‌دهد. حال اگر کاربری بخواهد از هر جای جهان وارد سایت شود، ابتدا موقعیت مکانی او بررسی می‌شود و سپس محتوای سایت از نزدیک‌ترین سرور ممکن در اختیار او قرار می‌گیرد یا اصطلاحاً به او تحویل داده می‌شود.شرکت‌های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که CDN ارائه می‌دهند که یکی از مشهورترین آن‌ها شرکت Cloudflare است. اما کلودفلر چیست و چرا یک شرکت باید خدمات شبکه تحویل محتوا را ارائه دهد سوالی است که در همیار آکادمی به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

انواع CDN

انتخاب درست نوع CDN خیلی مهم است؛ زیرا روی شیوه تحویل محتوای سایت شما به کاربر تأثیر می‌گذارد اما بهترین نوع CDN چیست؟ به طور کلی دو نوع شبکه تحویل محتوا وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. انتخاب هر کدام به نوع ترافیک سایت شما و همچنین به هدف شما از راه اندازی سایت بستگی دارد. هیچ کدام از این دو نوع، از نوع دیگر بهتر نیست؛ زیرا هر کدام مخاطب هدف خاص خودش را دارد. حال بیاییم کمی دقیق‌تر به بررسی این دو نوع CDN بپردازیم:

Push CDN

در انگیسی push به معنای هل دادن است در اینجا، «ارسال کردن» معنی می‌شود. در این روش باید محتوای سایت برای CDN ارسال شود. مالک وب‌سایت باید اطلاعات و محتوای سایت را به صورت دستی روی سرورهای شرکت ارائه‌دهنده CDN بارگذاری کند. عیب این روش، زمان‌بر بودن آن و مزیت آن، کنترل کامل صاحب وب‌سایت بر محتوای موجود در CDN است.

Pull CDN

در انگلیسی Pull به معنای کشیدن است. در این روش، اطلاعات به صورت خودکار برای سرور ارسال می‌شود و در نتیجه نیازی نیست که صاحب وب‌سایت این کار را به صورت دستی انجام دهد. در واقع شبکه تحویل محتوا به صورت خودکار اطلاعات را به سمت سرورهای خود هدایت می‌کند. مزیت این روش این است که خیال صاحب مالک وب‌سایت از بابت بارگذاری اطلاعات راحت می‌شود و نیازی نیست برای این کار وقت بگذارد ولی این روش یک عیب هم دارد. روش Pull CDN باعث می‌شود که مالک وب‌سایت از فرآیند بارگذاری دور بماند.

استفاده از CDN چه مزایایی دارد؟

استفاده از cdn تماما مزیت است و می‌توان گفت هیچ معایبی ندارد. بعضی از افراد معتقدن که سایت‌های کوچک با بازدید کم به استفاده از cdn نیاز ندارند و سایت‌های با بازدید بالا باید از cdn استفاده کنند اما در هر حالتی cdn بسیار مناسب است. شما چه سایت کوچک داشته باشید و چه سایت بزرگ، باز هم امنیت و سرمایه شما مهم است و اینکه شما برای همیشه نمی‌خواهید به عنوان یک سایت کوچک فعالیت کنید. مخاطبین شما به سرعت سایت شما اهمیت می‌دهند. به طور کلی مزایای cdn شامل موارد زیر است:

مزایای CDN
مزایای CDN

سرعت بارگذاری سایت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد

آمار و ارقام نشان می‌دهد که کاربران بیش از پنج ثانیه برای بارگذاری سایت و محتوای آن صبر ندارند. امروزه کاربران با عطش بالایی به دنبال رسیدن به مقصود خود در فضای وب هستند و تحمل ندارند که منتظر بارگذاری سایت‌های مختلف بمانند. بنابراین اگر یک وب‌سایت تمایل دارد که کاربران فعلی خود را حفظ و کاربران جدید را بیشتر کند، باید سرعت بارگذاری صفحات خود را بالا ببرد. شبکه تحویل محتوا یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش سرعت سایت است؛ زیرا از نزدیک‌ترین سرور ممکن محتوا را به کاربر تحویل می‌دهد. وقتی از سرویس CDN استفاده می‌کنید، سایز و حجم فایل‌هایی که به دست کاربر می‌رسد کاهش می‌یابد. هر چه حجم فایل‌هایی که منتقل می‌شود کمتر باشد، سرعت بارگذاری آن‌ها بیشتر می‌شود.

یکی از نکات دیگری که در مورد شبکه تحویل محتوا وجود دارد، استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای عالی برای ذخیره و تحویل محتوای سایت است. شرکت ارائه‌دهنده شبکه تحویل محتوا تلاش می‌کند که محتوای سایت را در حافظه‌های SSD ذخیره کند. ویژگی اصلی این حافظه‌ها، سرعت بالایی است که در نقل و انتقال اطلاعات دارند. این حافظه‌ها سرعت سایت را تا حد امکان بالا می‌برد.

رضایت کاربران از سایت را افزایش می دهد

cdn به صورت شگفت انگیزی باعث می‌شود تا مخاطبین سایت شما افزایش یابند و تنها علت آن نیز سرعت است. راه اندازی cdn یعنی بهبود سرعت در تمامی نقاط جهان و این بدین معنی است که تمام کاربران شما در تمام نقاط جهان از سرعت سایت شما رضایت دارند. این امکان را cdn با کم کردن فاصله ارائه دهنده (هاست) و دریافت کننده (مخاطب) فراهم می‌کند که در نهایت با رضایت مشتری همراه است. این مزیت cdn باعث افزایش مخاطبین آن وب‌سایت می‌شود و هم تمایل دیگر وب‌سایت به استفاده از این سرویس را افزایش می‌دهد.

دوره‌های مرتبط
در حال برگزاری
افتتاح حساب در پی پال
هیولای درونت رو بیدار کن

هیولای درونت رو بیدار کن

۱
۰
۲۲,۰۰۰ تومان
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید