خلاصه کتاب هفته کاری چهار ساعته اثر تیموتی فریس

خلاصه کتاب هفته کاری چهار ساعته اثر تیموتی فریس

همه ما جایی ته دل‌مان آرزو می‌کنیم که کاش می‌شد کمتر کار کرد و پول بیشتری درآورد. اما اغلب آن را یک آرزوی محال می‌دانیم زیرا همیشه به ما گفته شده است که موفقیت و ثروت بیشتر، در بیشتر کار کردن است. کتاب هفته کاری چهار ساعته به ما آموزش می‌دهد که چطور با روش‌های ساده و عملی رویای کمتر کار کردن و بیشتر پول درآوردن را محقق کنیم.

گاهی خواندن یک کتاب خوب می‌تواند تغییرات بزرگی در زندگی ما ایجاد کند. کتاب هفته کاری چهار ساعته یکی از بهترین کتاب‌هایی است که می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به ما کند. همه ما در زندگی به دنبال راه‌هایی هستیم که باعث رشد و پیشرفت‌مان شوند. اما مشکل اینجاست که اکثر ما سال‌ها است که الگوها یا پارادایم‌های ذهنی نادرستی را با خود حمل می‌کنیم. بسیاری از ما تحت تاثیر جامعه و حرف‌های اطرافیان‌مان این تصور را داریم که برای رسیدن به موفقیت و درآمد بیشتر، باید سخت‌تر کار کنیم و بیشتر زحمت بکشیم. خوب حالا اگر که به شما بگوییم این الگوی ذهنی اشتباه است و شما می‌توانید با کاهش ساعت کاری، درآمد بیشتری به دست آورید چه؟ این یک روش کاملا عملی و امتحان شده است. در کتاب هفته کاری چهار ساعته خواهیم دید که چطور می‌توان با یک برنامه اصولی، ساعت کاری را کاهش و درآمدمان را افزایش دهیم.

آشنایی با نویسنده کتاب هفته کاری چهار ساعته

تیموتی فریس (Timothy Ferris) یکی از برترین کارآفرینان آمریکایی است که کتاب‌هایش در زمینه رشد فردی و روش‌های موفقیت او را به شهرت جهانی رسانده است. شهرت فریس بیشتر به این دلیل است که او به دور از کلیشه‌های فکری رایج در دنیا، روش‌هایی را برای رسیدن به ثروت و موفقیت معرفی می‌کند که استفاده از آن‌ها نه‌تنها بسیار ساده هستند، بلکه جذاب نیز به نظر می‌رسند. فریس در کتاب‌های معروف خود از جمله بدن چهار ساعته، سرآشپز چهار ساعته و کتاب هفته کاری چهار ساعته، الگوهای تثبیت شده در ذهن ما را می‌شکند و به ما یاد می‌دهد که چطور می‌توانیم برخلاف آنچه که همیشه در گوش ما خوانده‌اند، بدون رنج کشیدن و زحمت فراوان، به موفقیت دست پیدا کنیم. البته که روش فریس روشی جادویی و غیرمنطقی نیست. بلکه او به ما یاد می‌دهد چطور با تغییر الگوهای فکری و رفتاری خود، از هدر دادن زمان و انرژی جلوگیری کنیم و در نتیجه در زمان کوتاه‌تر و با صرف انرژی کمتر، به اهداف خود برسیم.

آیا باید کار خود را ترک کنم یا از آن متنفر باشم؟ آیا باید ریسک‌پذیر باشم؟ پاسخ هر سه مورد منفی است. با به کار گیری ترفندهای ذهنی جدی، برای گریز از دفتر تا طراحی مشاغلی که هزینه سبک زندگی شما را تامین می‌کند، راه‌هایی برای راحتی مسیر وجود دارد. چگونه کارمندی از فهرست فورچون ۵۰۰ می‌تواند به سفر یک ماهه کشف جواهرات پنهان چین برود و از فناوری برای مخفی کردن ترفندهای خود استفاده کند؟ چگونه می‌توانید تجارتی غیرحضوری راه‌اندازی کنید که بدون هیچ مدیریتی، هشتاد هزار دلار در ماه درآمد داشته باشید؟ پاسخ تمام این سوالات را اینجا می‌یابید. 

تیموتی فریس یکی از خلاق‌ترین کارآفرینان جهان است که توانسته با استفاده از روش‌های منحصربه‌فرد خود به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند. حالا او در کتاب هفته کاری چهار ساعته و همچنین سایر کتاب‌های خود، تجربه‌های ارزشمندش را در اختیار ما قرار داده تا به ما کمک کند با استفاده از الگوهای فکری و رفتاری او، که به نظر تا حد زیادی هم نتیجه‌بخش هستند، ما نیز به ثروت و موفقیت‌های مدنظرمان دست پیدا کنیم. 

مهم ترین درس ها از کتاب هفته کاری چهار ساعته

کتاب هفته کاری چهار ساعته تاکنون به بیش از ۴۰ زبان مختلف، از جمله فارسی ترجمه شده است و بیش از ۲ میلیون نفر در سراسر جهان آن را خوانده‌اند. چه نکاتی در این کتاب وجود دارد که تا این حد آن را محبوب کرده است؟ خواننده در کتاب هفته کاری چهار ساعته با چه الگوهای رفتاری آشنا می‌شود که می‌تواند زندگی او را برای همیشه تغییر دهد؟ این کتاب دارای یک طرح گام به گام برای رسیدن به یک سبک زندگی لوکس و موفق است که در آن یاد می‌گیریم:

  • تیم (نویسنده کتاب) چطور از درآمد سالانه ۴۰ هزار دلار با ۸۰ ساعت کار هفتگی به درآمد ماهانه ۴۰ هزار دلار با تنها ۴ ساعت کار هفتگی رسید؟
  • چطور با پرداخت مبلغ اندکی به دیگران، وقت آزاد بیشتری برای خود فراهم کنید و در این وقت آزاد هر کاری که دوست دارید را انجام دهید؟
  • چطور برخی افراد بدون آنکه شغل خود را از دست بدهند، می‌توانند همیشه در سفر باشند؟
  • چطور با استفاده از یک سری اصول مشخص در عرض ۴۸ ساعت، ۵۰٪ از حجم کاری خود را کم کنید؟
  • چطور می‌توانید یک شغل بلند مدت را به صورت دوره‌ای همراه با فرصت‌های متناوب استراحت و بازنشستگی ادامه دهید؟

در ادامه خلاصه‌ای از مهم‌ترین درس‌هایی که از کتاب هفته کاری چهار ساعته یاد می‌گیریم را باهم مرور می‌کنیم.

درس اول: می شود کمتر کار کرد و بیشتر پول درآورد

هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست، تیم به خوبی به ما نشان می‌دهد که می‌توان در عین حال که ساعات کاری خود را کاهش می‌دهیم، پول بیشتری هم به دست بیاوریم. این طرز فکر کهنه را کنار بگذارید که همه آدم‌ها باید تا سن ۶۵ سالگی با زحمت و مشقت فراوان کار کنند تازه پس از آن بتوانند طعم آسایش و خوشبختی را بچشند. واقعا آسایش و راحتی در سن ۶۵ سالگی، یعنی زمانی که بسیاری از مشکلات جسمی انسان آغاز می‌شود، افراد کم حوصله و گوشه‌گیر می‌شوند، چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد؟ چرا نباید در اوج جوانی و سلامت و انرژی از وقت خود برای تفریح، مسافرت، کسب تجربه‌های بیشتر، و در یک کلام زندگی، استفاده کنیم؟

تیم در کتاب خود اشاره می‌کند بسیاری از ما معمولا برای پرداختن به علاقمندی‌های خود کار را بهانه می‌کنیم و روزی به خودمان می‌آیم که می‌بینیم فرصت‌های بسیاری را به بهانه کار از دست داده‌ایم. من عاشق یادگیری زبان ایتالیایی هستم اما کارم فرصتی برای رفتن به کلاس باقی نمی‌گذارد. همیشه دوست داشتم نواختن پیانو را یاد بگیریم اما وقتی از سر کار به خانه برمی‌گردم حتی حوصله صحبت کردن با خانواده را هم ندارم چه برسد به رفتن به کلاس موسیقی؟ سال‌هاست که دوست دارم به هند سفر کنم و با فرهنگ زیبایشان آشنا شوم، اما کارم را چه کنم؟ تیم در کتابش به ما یاد می‌دهد که برای انجام هریک از این کار‌ها نیازی به صبر کردن برای بازنشستگی نداریم. زمان انجام این کارها درست همین حالا است. همین حالا که توان و انرژی کافی برای پرداختن به علایق خود را داریم و این اصلا غیرممکن نیست! همین حالا زندگی کردن را آغاز کنید، بدون هیچ بهانه و حسرتی!

درس دوم: هدف زندگی، بیشتر پول درآوردن نیست!

شما خود را در زندگی آرمانی‌تان چطور تصور می‌کنید؟ نشسته‌اید در حالی که مقدار زیادی پول در دست‌تان است و هیجان‌زده هستید؟ خوب خوشبختی و موفقیت صرفا به داشتن پول محدود نمی‌شود. درحقیقت، آنچه که به صورت حقیقی باعث خوشبختی ما می‌شود این است که با داشتن پول بیشتر می‌توانیم تجربه‌های بهتر و هیجان‌انگیزتر، رفاه بیشتر و زندگی باکیفیت‌تری را تجربه کنیم. 

دوست دارید زندگی شما در ۱ سال، ۲ سال، ۵، ۱۰ یا ۲۰ سال آینده چطور باشد؟ قطعا وجود فیزیکی پول آن چیزی نیست که به دنبالش هستید. شما می‌خواهید پول بیشتری داشته باشید تا به واسطه آن بتوانید زندگی بهتری را تجربه کنید. تیم در کتاب هفته کاری چهار ساعته به طور کامل الگو ذهنی ما را درمورد مفهوم پول و خوشبختی تغییر می‌دهد. برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی، ابتدا باید الگوهای فکری خود را تغییر دهیم. برای موفق‌تر و ثروتمندتر شدن ابتدا باید بدانیم که مفهوم موفقیت و هدف از دستیابی به ثروت بیشتر چیست. 

افراد نمی‌خواهند میلیونر شوند، بلکه می‌خواهند چیزهایی را تجربه کنند که فکر می‌کنند فقط میلیونرها می‌توانند داشته باشند. کلبه‌های اسکی، خدمتکار و مسافرت‌های عجیب اغلب در میان این تصاویر هستند. یا احتمالا مالیدن کره کاکائو روی پوستتان در حالی که بر تخت ننویی دراز کشیده‌اید و به صدای امواجی گوش می‌کنید که با ریتمی موزون به کناره کلبه کاهگلی ییلاقی‌تان برخورد می‌کند هم همینطور به نظر خوب است. اما داشتن یک میلیون دلار در بانک رویا نیست، رویا، سبک زندگی کاملا آزادانه‌ای است که این مبلغ پول به وجود می‌آورد. 

درس سوم: نباید برده پیام ها و تماس هایمان باشیم

این یکی از مواردی است که در کتاب هفته کاری چهار ساعته بارها توسط تیم به آن اشاره شده است. بسیاری از ما عادت داریم روزانه چندین بار ایمیل‌ها و سایر پیام‌های خود را در پیام‌رسان‌ها چک کنیم. اما تیم در کتاب خود به این اشاره کرده که او پیام‌های خود را تنها یک بار در هفته چک می‌کند. باور می‌کنید؟ فقط یک بار در هفته! او می‌گوید سال‌ها او برده پیام‌هایش بوده است، روزانه وقت زیادی را صرف چک کردن ایمیل‌هایش می‌کرد تا روزی که تصمیم گرفت دیگر برده ایمیل باکسش نباشد. تیم از تغییرات کوچک شروع کرد، دفعات چک پیام‌هایش را به دو تا سه بار در روز کاهش داد، مدتی بعد فقط یک بار در روز پیام‌هایش را چک می‌کرد و سپس فقط یک بار در طول یک هفته. 

مطالب مرتبط
دوره‌های مرتبط
در حال برگزاری
افتتاح حساب در پی پال
هیولای درونت رو بیدار کن

هیولای درونت رو بیدار کن

۱
۰
۲۲,۰۰۰ تومان
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید